ASSITEJ Norge om statsbudsjettet 2026

 

Et nødvendig kulturløft – men et svekket kunstnerliv

Et viktig løft for institusjonene

Onsdag 15. oktober 2025 la kultur- og likestillingsminister Lubna Jaffrey fram regjeringens forslag til kulturbudsjett for 2026.
ASSITEJ Norge er glade for at regjeringen viderefører kulturløftet og sikrer reell lønns- og priskompensasjon for musikk- og scenekunstinstitusjonene. Det gir bedre forutsigbarhet for et felt som lenge har hatt etterslep, og det viser at kunst og kultur anerkjennes som en grunnpilar i samfunnsbyggingen.

Fra ASSITEJ Norges seminar om eksport av norsk scenekunst i 2024

Manglende helhet for kunstnerlivet

Vi deler regjeringens mål om å styrke det frie feltet og bedre kunstnernes levekår, men savner en helhetlig oppfølging av dette i praksis. Vi forstår at prioriteringer må gjøres i et stramt budsjett, men vi mener at kutt og stagnasjon på nøkkelområder som SKUDA og internasjonalt samarbeid undergraver regjeringens egne mål for kunstnerpolitikken.

Ulogisk kutt i SKUDA

Det er vanskelig å forstå at regjeringen foreslår et såpass drastisk kutt til Skuespiller- og danseralliansen (SKUDA). SKUDA er en avgjørende struktur for profesjonell scenekunst i Norge – ikke bare for de som er ansatt der, men for hele økosystemet rundt dem.
Mange av de ansatte i SKUDA arbeider med scenekunst for barn og unge og bidrar med både kompetanse, mentorordninger og prosjekter som gir ringvirkninger langt utover egne stillinger.
Når regjeringen styrker kunstnerstipendordningene på den ene siden, men reduserer midlene til SKUDA på den andre, fremstår det som økonomisk ulogisk og lite bærekraftig. Å investere i SKUDA er å investere i et sterkt, profesjonelt og inkluderende scenekunstfelt – og dermed også i barn og unges rett til å oppleve profesjonell scenekunst av høy kvalitet i hele landet. Et sterkt kunstnerliv er en forutsetning for barns rett til kunst og kultur, slik FNs barnekonvensjon artikkel 31 fastslår.

Et svekket internasjonalt perspektiv

Også det internasjonale perspektivet svekkes i årets budsjett. Kuttet på 6,3 millioner kroner i prosjektmidlene til Norwegian Arts Abroad (NAA), kombinert med at ASSITEJ Norge ikke får noen reell økning i sitt driftstilskudd, rammer Norges evne til å delta aktivt i internasjonalt kultursamarbeid. Dette skjer samtidig som regjeringen selv fremhever at et vitalt, sterkt og mangfoldig kunstfelt krever internasjonale muligheter og samarbeid. Kulturens internasjonale rolle bør sees tverrdepartementalt – i sammenheng mellom Kulturdepartementets kunstnerpolitikk og Utenriksdepartementets arbeid for demokrati og verdiformidling.

Norsk scenekunst ut i verden

ASSITEJ er verdens største scenekunstnettverk for det unge publikumet, og vi i ASSITEJ Norge jobber både nasjonalt og internasjonalt for å styrke norsk scenekunsts gjennomslagskraft. Gjennom vår internasjonale festival INAF, pitchearrangementer og kunstnerresidensen TYAOslo, legger vi til rette for kulturell utveksling og eksport av norsk scenekunst, og et utvidet arbeidsmarked for norske kompanier. Gjennom vårt globale nettverk med over 90 involverte land, og tette samarbeid med the Nordic-Baltic ASSITEJ Network (NBAN), skaper vi møteplasser mellom norske og internasjonale scenekunstnere. Dette har ført til konkrete engasjementer, samproduksjoner og residensmuligheter som gir verdifulle ringvirkninger både nasjonalt og internasjonalt.

Kunst som beredskap og verdiformidler

Å svekke internasjonaliseringen av norsk scenekunst – i en tid der kunstens rolle i demokrati, beredskap og samfunnsbygging aldri har vært viktigere – er en kortsynt prioritering. Kunst og kultur er en del av vår demokratiske infrastruktur og bør behandles deretter. Et sterkt kunstnerliv hjemme og ute henger uløselig sammen. Kunst og kultur er både beredskap, identitet og eksportvare. Å investere i kunstnere er å investere i samfunnets evne til å stå samlet – og til å forstå verden.

 
Forrige
Forrige

ASSITEJ World Congress 2027

Neste
Neste

INAF Concept-Pitch Resultater