Assitejfestivalen forsidebilde
Video: Kunstnerisk program Assitejfestivalen
Festivallogo

Assitejfestivalen i Kristiansand

Assitej Norge, som i 2022 fyller 40 år som nasjonalt Assitej-senter, har siden 1993 arrangert festival i Kristiansand. 16 ganger har Assitej samlet barn og unge på Sørlandet, det norske scenekunstfeltet og internasjonale kunstnere og fagfolk på Agder Teater og Kilden teater og konserthus.

I vårt festivalarkiv finner du informasjon om alle tidligere festivaler. Festivalarkivet er under oppbygging, så for øyeblikket er mengden informasjon begrenset.

Festivalarkivet

Tilbakeblikk fra forrige festival

Assitejfestivalen 2021 -Talk to Me! var vår første festival siden Assitej Artistic Gathering i 2019 - nå med nytt navn! Festivalen ble gjennomført på tross av store Covid-19 restriksjoner og streik på Kilden - og det er vi veldig glade for at vi gjorde. For de som kom ble det endelig mulighet til å både se og jobbe med internasjonale scenekunstnere, vi fikk ta del i hverandres arbeid og se nye norske produksjoner av svært høy kvalitet.

Årets festival fikk navnet Talk to Me! og temaet var stemme- hvordan vi representerer og presenterer de unges stemmer i scenekunsten. Dette ble reflektert i både det kunstneriske og faglige programmet. Tilbakemeldingene er at festivalen lykkes med dette og at programmet som ble presentert var relevant, aktuelt og inspirerende. Det kunstneriske programmet, satt av kunstnerisk råd under ledelse av Styreleder i Assitej Norge, Kristina Kjeldsberg, ble tatt svært godt imot av både scenekunstmiljøet og det unge publikumet! Fem norsk og tre internasjonale forestillinger spilte til både latter, tårer og refleksjon på Kilden og Teateret.

Åpningsforestillingen Soleo fra Frankrike både begeistret og imponerte og viste hvordan stemme kan komme til uttrykk på så mange ulike måter. My First... fra Island/UK ga oss en god latter, en god porsjon pinlighet og en liten dose alvor -sjelden har en teatersal vært så livlig! Lars Vik gjorde stor suksess for de minste barna med sin underfundige forestilling Bikuben - som ganske spontant også ble spilt på engelsk for den internasjonale skolen - til stor begeistring.

Kritikerne og deltagere på festivalen var enige om at forestillingen To Duetter med danserne Silje Solheim Johnsen og Miriam Riise Bait og deres respektive sønner Elling Elverum Johnsen og Gabriel Antonio Bait på scenen var både rørende og morsomt å se - nydelig akkompagnert av perkusjonisten Jonas Karlsen. Her fikk vi oppleve direkte medvirkning med barn på scenen.

Både barn og voksne som fikk plass i dansesalen for å se Monster i Magen med Rimfrost Produksjoner var også svært berørt av denne nydelige forestillingen om barns sorgprosesser. På grunn av at vi under festivalen dessverre stod fast i trinn 3 i smitteverntiltak var det begrenset med plasser til denne forestillingen.

De to siste dagene kunne du få med deg nok en internasjonal forestilling, danseforestillingen 2+2=22 fra Estland. Dette var en heftig forestilling med deltakelse fra publikum, drøy bruk av stoler og stor forestillingsglede hos både kompaniet og publikum. Forestillingen Testløpet fikk alt man kan tenke seg av værforhold og publikum beholdt pågangsmotet og innlevelsen på tross av det hele. Forestillingen ble spilt på Kristiansand stadion på Lund og på Odderøya -til stor glede for alle involverte.

Katt Savnet ble en sterk opplevelse for de som fikk se - ogdet var på tampen mange flere som fikk se fordi forestillingen på grunn avstreiken fikk overta Kildens store teater- og operasal fra den opprinneligeoppsetningen Amadeus. Det fargerike scenegulvet fra dekken til Amadeus kleddebåde Katt savnet og To Duetter som da plutselig fikk en hel sal å fylle.

Young Delegation – Med ungdomsdelegater mellom 16 og 19 år fra Norge, Finland, Estland, Island og Litauen gjennomførte vi også i 2021 Young Delegation. De unge delegatene fulgte festivalen sammen med profesjonelle delegater, og hadde i tillegg et eget fagprogram. Ideen bak programmet er kulturell utveksling mellom de nordisk-baltiske landene, og å legge til rette for flere samtaler på tvers av generasjoner - noe vi mener er viktig for feltets utvikling!

De unge delegatene fikk egen workshop med Joke og Kwint fra kabinet k (BE) som var en fysisk workshop om å jobbe som ung utøver på scenen sammen med profesjonelle. Deretter fikk de en samtale med Jacob Teglgaard fra Bæredyktig Scenekunst NU. Dette ble en sterk opplevelse for alle som deltok. Samtalen handlet om bærekraftighet, fremtiden og klimaangst. Young Delegate Program ble avsluttet med smell - bokstavelig talt. Lørdag morgen underviste daglig leder i Assitej Norge, Ingvild Lien, i scenekamp for både ungdommer og studenter fra UIA. Her ble det mye latter - heldigvis ingen tårer.

FAGPROGRAMMET - MEDVIRKNING, BÆREKRAFTIG SCENEKUNST & PROGRAMMERINGSPRAKSIS

Det faglige programmet skulle reflektere og aktualisere tematikken for festivalen og det kunstneriske programmet. Det skulle være matnyttig og inspirerende, relevant for scenekunstnere og programmere. Dette opplevde vi å få til. Tilbakemeldingene er svært gode - både fra kursholdere og deltagere.

Onsdagen startet med anerkjente kabinet k fra Belgia - en fysisk workshop for scenekunstnere som ønsket å få innblikk i kabinet k sine arbeidsmetoder og erfaringer med å jobbe med barn og ikke-profesjonelle utøvere sammen på scenen. Workshopen ble fulgt opp med en nydelig samtale mellom Silje Solheim Johnsen - koreograf og danser i To Duetter, og Joke Laureyns og Kwint Manshoven fra kabinet k. Samtalen ble ledet av den Kristiansand-baserte danseren og koreografen Tomos Young.

Torsdag kunne vi lære mer om hvordan vi skal få til bærekraftig scenekunstproduksjon fra Bæredyktig Scenekunst NU (DK). Dette er egentlig en duo av to skuespillere – Jacob Teglgaard og Christian Gade Bjerrum. Kunnskapen de besitter er ettertraktet i hele Europa, i alle ledd av scenekunstproduksjon. Derfor måtte de dele seg slik at Jacob kunne gjøre en 3-timers workshop på Assitejfestivalen og påfølgende samtale med Young Delegation, mens Christian presenterte for danske myndigheter. Jacob Teglgaard holdt en inspirerende workshop som ga både scenekunstnere, tekniske sjefer og teatersjefer god innsikt i hvordan gjøre sine produksjoner mer klimavennlige.

Fredagens program var levert av Kulturtanken og første bolk handlet om programmeringspraksis i DKS. Samtalen ble moderert av vår egen styreleder Kristina Kjeldsberg, som hadde mange gode spørsmål til Billy Lätt fra DKS Vestfold og Telemark, og leder for scenekunst i Kulturtanken Ragnhild Tronstad. Hovedseminaret handlet om medvirkning, og hva i all verden det kan bety sett i lys av den nye Stortingsmeldingen for barne- og ungdomskultur. Her bidro svært gode innledere fra Kulturtanken, Danse- og Teatersentrum, Viken DKS, Østfold Internasjonale Teater, Universitetet i Agder og selvfølgelig innspill fra publikum. En svært innholdsrik og matnyttig dag for oss som prøver å få hodet rundt både medvirkning, bærekraftighet, mangfold, profesjonalitet og svært høy kvalitet.

I år som de andre årene med festival var det en gjeng medstudenter som bidro til å gjennomføre en rekke praktiske oppgaver med festivalen og festivalkontoret som del av sine studier ved UiA. Deres bidrag gjorde at alle visste hvor de skulle, hva de skulle, hva de skulle spise og ikke spise, i det hele tatt - denne gjengen hadde kontroll på det meste.

Opp-knapp